Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2007

ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΣΤΑ ΖΩΑ

ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2007

(Τα παρακάτω πρακτικά δεν κρατήθηκαν με ακρίβεια και προσπάθησαν να αποδώσουν με συντομία και πυκνότητα όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Σημειώνουμε πως η συζήτηση είναι ελεύθερη και πως οτιδήποτε αναφέρει κάποιος δε σημαίνει ότι υιοθετείται και από τους υπόλοιπους. Η δεοντολογία όμως που επιβάλει μια ανοιχτή συζήτηση είναι η ελευθερία του λόγου και η μη λογοκρισία του)

Η ανοιχτή συζήτηση είχε ως αντικείμενο «Πειράματα σε ζώα: ο μύθος της ιατρικής αναγκαιότητας. Η κατάσταση στην Ελλάδα σήμερα. Η στάση, τα επιχειρήματα και οι δράσεις που πρέπει να κρατήσουν οι οργανώσεις που αγωνίζονται για τα δικαιώματα των ζώων»

Η συζήτηση δεν ολοκληρώθηκε και θα συνεχισθεί και στην επόμενη συνάντηση.


Η μεθοδολογία με την οποία συμφωνήσαμε να εξεταστεί το ζήτημα ήταν:

1) Το σημερινό καθεστώς στην Ελλάδα. Αν γίνονται και που πειράματα σε ζώα.

2) Αν τα πειράματα στα ζώα είναι αναγκαία ή όχι. Η επιστημονική αλλά και ηθική διάσταση του ζητήματος.

3) Το νομικό καθεστώς που διέπει τα πειράματα σε ζώα.

4) Οργανώσεις που ασχολούνται με το θέμα (στο εξωτερικό)

5) Δράσεις που πρέπει να υιοθετήσουμε ως οργανώσεις που αγωνίζονται για τα δικαιώματα των ζώων.

1) Το σημερινό καθεστώς στην Ελλάδα όσον αφορά τα πειράματα σε ζώα είναι ασαφές. Σε τηλεφωνική έρευνα που έκανε η κα Ε. Ματαράγκα από την GAWF πριν τη συνάντησή μας προέκυψαν τα εξής: (Παραθέτουμε το κείμενο όπως ακριβώς μας το έστειλε)

«Αυτό είναι το site του Γενικού Γραφείου Ερευνών και Τεχνολογιών. http://www.gsrt.gr/default.asp?V_ITEM_ID=108

Μίλησα με το Ινστιτούτο Παστέρ και μου είπαν ότι χρησιμοποιούν ποντίκια και αρουραίους για τα πειράματά τους. Στο site τους αναφέρονται πειράματα πάνω σε λεισμανίαση κλπ και αναφέρονται οι σκύλοι και όταν τους ρώτησα μου είπαν ότι όχι , δεν χρησιμοποιούν άλλα ζώα εκτός από τα τρωκτικά που είχε αναφέρει.

Στο Ινστιτούτο Βιολογικών Ερευνών και Βιοτεχνολογίας (ΙΒΕΒ)Κος Ζουμπουρλής 210 7273700 χρησιμοποιούν μόνο ποντίκια.

Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών "ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ" Τηλ. 210-6513021 & 210-6503022, Δ.Σ. 6503002 ( υπεύθυνη κα Φλωράτου, άρρωστη, κάποιος που απάντησε με επιφύλαξη είπε ότι δεν γίνονται πειράματα με ζώα).

Ερευνητικό Κέντρο Βιοϊατρικών Επιστημών (Ε.ΚΕ.Β.Ε.) "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΦΛΕΜΙΓΚ" 210 9656310, χρησιμοποιούν ποντίκια και ... μύγες! Μια ειδική μύγα από ότι είπαν , με εγκέφαλο παρόμοιο με τον δικό μας....΄

Γενικά, όπου γίνονται πειράματα θα πρέπει να υπάρχει ένας υπεύθυνος κτηνίατρος που να εποπτεύει για την ευζωία των ζώων.»

Στο συγκεκριμένο θέμα η κα Χαριτάκη από τους Οικολόγους Πράσινους ανέφερε την παρελθούσα εμπειρία της από μία ακτιβιστική ενέργεια που είχε κάνει στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο, όπου είχε διαπιστώσει πως στην ταράτσα του Νοσοκομείου υπήρχαν σκυλιά σε κλουβιά. Ενδεχομένως να υπάρχουν και σήμερα αλλά να τους έχουν αφαιρέσει τις φωνητικές χορδές και να μην γίνεται αντιληπτή η παρουσία τους.

Ασφαλώς το χαμηλό ερευνητικό επίπεδο της χώρας μας βοηθάει τουλάχιστον στο να μην γίνονται και πολλά πειράματα σε ζώα.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη διπλωματική εργασία της κας Στραβοπόδη Βάιας στα ΤΕΙ και που έχει εκτενή αναφορά για τα πειράματα στα ζώα στην Ελλάδα καθώς και το που αυτά γίνονται. Στα επόμενα πρακτικά της συζήτησης ελπίζουμε ότι θα την έχουμε και θα σας την υποβάλουμε συνημμένη.

2) Εξετάστηκε η επιστημονική αναγκαιότητα των πειραμάτων σε ζώα αλλά και η ηθική διάσταση του ζητήματος (κυρίως μέσα από την αναγνώριση ή όχι δικαιωμάτων σε αυτά). Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα μπορούμε πλέον να αποδείξουμε πως τα πειράματα αυτά είναι άχρηστα επιστημονικά για τους παρακάτω λόγους:

* Κάθε οργανισμός έχει μια ειδική λειτουργία και διαφέρει από έναν άλλο. Συνεπώς η γενική αντιμετώπιση των ασθενών δεν αποτελεί υπεύθυνη ιατρική πράξη αλλά ακριβώς το αντίθετο.

* Ακόμη περισσότερο κάθε είδος διαφέρει από ένα άλλο είδος σημαντικά με αποτέλεσμα ένα χημικό παρασκεύασμα να το επηρεάζει θετικά ενώ το άλλο είδος (τον άνθρωπο εν προκειμένω) να τον επηρεάζει αρνητικά και το αντίστροφο. Για παράδειγμα μία γάτα μπορεί να φάει ένα ωμό ποντικό χωρίς να νοσήσει. Ένας άνθρωπος μπορεί; Δεύτερο παράδειγμα αποτελεί το AIDS από το οποίο δε νοσούν τα ζώα. Ως προς το αντίστροφο που αναφέραμε, τρανταχτό παράδειγμα είναι το εμβόλιο της πολιομυελίτιδας. που η ίδια η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας συνέστησε πως τα πειράματα

* Δεν μπορείς να έχεις πλήρη κατανόηση για τις παρενέργειες των φαρμάκων καθώς το ζώο δεν μπορεί να επικοινωνήσει και να αναφέρει αν αισθάνεται ζαλάδες ή αν πονάει σε κάποιο άλλο όργανό του.

* Η ύπαρξη εναλλακτικών μεθόδων για την δοκιμή φαρμάκων αντί τη χρήση πειραματόζωων.

* Χρειάζονται επιδημιολογικές και ανατομικές μελέτες για την ορθή αντιμετώπιση των ασθενειών καθώς αυτές μπορούν να δώσουν σημαντικά στοιχεία για τον τρόπο δράσης τους αλλά και θεραπείας τους, και όχι πειράματα σε ζώα.

* Η ίδια η ιατρική επιστήμη λειτουργεί αντιιατρικά σήμερα, στη βάση μιας ανορθολογικής προσέγγισης του ασθενούς. Αντί δηλαδή να υιοθετούμε έναν υγιεινό τρόπο διαβίωσης, έχουμε επιλέξει την ανθυγιεινότητα ως τρόπο ζωής και τη φαρμακευτική αντιμετώπιση των αποτελεσμάτων αυτής! Η υγιεινιστική κουλτούρα δε συγκινεί το ιατρικό κατεστημένο το οποίο κερδίζει χρήματα από την ασθένεια. Όπως λέει και στην πρόσφατη ταινία του ο Αλ Γκορ για τις κλιματικές αλλαγές, «Αν κάποιος πληρώνεται για να μη δει ένα πρόβλημα, δε θα το δει»

* Η μεγαλύτερη χρήση σήμερα των πειραμάτων σε ζώα γίνεται από τη χημική και όχι από τη φαρμακευτική βιομηχανία. Καλλυντικά, απορρυπαντικά, χημικές ουσίες που προορίζονται για χρήση από ανθρώπους χρησιμοποιούν πειραματόζωα.

Όλα τα παραπάνω στηρίζονται σε επιστημονικά δεδομένα τα οποία (προκαλεί εντύπωση αλλά έτσι είναι) ο ιατρικός κόσμος αρνείται να συζητήσει. Το αυτονόητο μπορεί να είναι ο μεγαλύτερος εχθρός του ανθρώπου αλλά όταν κάποιος σου επισημαίνει για κάτι ότι δεν είναι και τόσο αυτονόητο, είσαι υποχρεωμένος απέναντι στην αλήθεια, και όχι μόνο, να το διερευνήσεις ή έστω να το συζητήσεις.

Στο συγκεκριμένο εκφράστηκε και η θέση πως πρέπει να μελετηθεί με σοβαρότητα το θέμα, αν δηλαδή υπάρχουν όντως αξιόπιστες εναλλακτικές μέθοδοι. Μάλιστα το θέμα θα συζητηθεί στην επόμενη συνάντησή μας.

Η ηθική διάσταση του ζητήματος έχει να κάνει με δύο βασικές θέσεις-απαντήσεις που υιοθετούμε ή όχι ως ανθρώπινο είδος στα παρακάτω ερωτήματα:

1. Έχουν τα ζώα δικαίωμα σε δίκαιη μεταχείριση και σε ευζωία; Και αν δεν έχουν ποιος και με ποια δικαιοδοσία του το αφαιρεί;

2. Είναι ο άνθρωπος ανώτερος από το ζώο και ποια στοιχεία προσδιορίζουν αυτή του την ανωτερότητα; Αποτελεί επαρκές δικαιολογητικό επιχείρημα η ανωτερότητα αυτή να οδηγεί και σε απόλυτη εκμετάλλευση του ζώου;

Στο παρελθόν (αλλά ακόμη και σήμερα) πολλοί άνθρωποι φτωχοί ή περιθωριοποιημένοι κατέληξαν να γίνουν πειραματόζωα.

Η ηθική βέβαια ως έννοια έχει και την κοινωνική της διάσταση που εξαρτάται από το χρόνο στον οποίο αναφερόμαστε. Έχει να κάνει συνεπώς με την κοινωνική νοοτροπία μέσα στο χρόνο. Αυτή αλλάζει καθώς αλλάζουν και οι κοινωνικές συνθήκες και ιδεολογίες.

Αν τα ζώα δεν έχουν δικαιώματα γιατί δεν έχουν λογική όπως ο άνθρωπος, τότε ούτε και τα άτομα με νοητική υστέρηση θα έπρεπε να έχουν. Αν ο άνθρωπος επιλέγει την ανθυγιεινότητα που οδηγεί μαθηματικά στην αρρώστια ως τρόπο ζωής και μετά τη φαρμακευτική αντιμετώπιση της δεν μπορούμε να μιλάμε για λογικό ον και σε κάθε περίπτωση αυτό δεν μπορούν να το πληρώνουν τα ζώα.

Μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε τον πόνο τους γιατί και εμείς είμαστε ζώα και γνωρίζουμε πόσο υποφέρουμε όταν πονάμε ή όταν μας κλείνουν σ’ ένα πολύ στενό χώρο.

Αν η άρνηση στο να τους αποδοθούν δικαιώματα στηρίζεται στην ισχύ του ανθρώπου έναντί τους, τότε μιλάμε για την υιοθέτηση του δίκαιου του ισχυρότερου. Αλλά στη βάση μιας τέτοιας ιδεολογίας ακόμα και τα πειράματα του διεστραμμένου Μέγκελε θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν και ο κόσμος των ανθρώπων θα θύμιζε κόλαση.

Σε κάθε περίπτωση η χρησιμοποίηση πειραματόζωων για στρατιωτικούς σκοπούς, για τη δοκιμή απορρυπαντικών ή άλλων χημικών ουσιών και καλλυντικών είναι απαράδεκτη πρακτική και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποκτήσει ηθικό έρεισμα. Για τούτο και χαρακτηρίστηκε από όλους που βρέθηκαν στη συζήτηση ανήθικη πρακτική.

Η ηθική διάσταση του ζητήματος συζητήθηκε και στη βάση αν κάποιος θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει φάρμακα που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε πειραματόζωα. Η θέση που συμφωνήθηκε ήταν πως δεν πρέπει να είμαστε ολοκληρωτικοί στην αντίληψή μας και να αρνηθούμε ένα τέτοιο φάρμακο. Αυτό που ζητούμε είναι να πάψει να ακολουθείται αυτή η πρακτική. Όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά αν γνώριζα πως για να θεραπευτώ από μία ασθένεια θα έπρεπε να γίνουν πειράματα σε ζώα τότε κάτι τέτοιο δε θα το αποδεχόμουν.

Απολύτως ανήθικη συμφωνήσαμε όλοι πως αποτελεί και η πρακτική που έχει ακολουθηθεί σε κτηνιατρικές σχολές των ΗΠΑ όπου δημιουργούσαν εξεπίτηδες προβλήματα στα ζώα για να τα θεραπεύουν και να εκπαιδεύονται οι φοιτητές, πχ σπάγανε τα πόδια των ζώων και μετά τα θεράπευαν κλπ.

Καθώς η αγριότητα του ανθρώπου δεν έχει τέλος δε θα αναφέρουμε και άλλα παραδείγματα που ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

Τα υπόλοιπα ζητήματα που δεν πρόλαβαν να αναλυθούν θα συζητηθούν στην επόμενη συνάντηση.

Μαζί με τα επόμενα πρακτικά θα σας σταλεί και η σχετική με τα πειράματα σε ζώα νομοθεσία καθώς και η προτεινόμενη βιβλιογραφία για όποιον ενδιαφέρεται να εντρυφήσει περισσότερο στο θέμα.

Προς το παρών προτείνουμε το βιβλίο του κου Χαριτάκη Γιώργου (καρδιολόγου): «Πειράματα στα ζώα, όχι ευχαριστώ». Πραγματικά είναι ένα ιδιαίτερα αξιόλογο βιβλίο που διαφωτίζει όλες τις πλευρές του ζητήματος. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να απευθυνθούν με email στη διεύθυνση gmavrouleas@solon.org.gr




(Οι εικόνες είναι από την ηλεκτρονική σελιδα της PETA και αφορά στρατιωτικό πείραμα σε σκύλο. Για περισσότερες λεπτομέρειες: www.peta.org/feat/military)

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Διαπιστώνοντας το ενδιαφέρον σας για το αν γίνονται πειράματα με ζώα στην Ελλάδα, σας προτείνω να επισκεφθείτε τη διεύθυνση http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1142130 όπου μπορείτε να διαβάσετε για πείραμα με ημίαιμους σκύλους στην Κτηνιατρική Σχολή Θεσσαλονίκης.

Ανώνυμος είπε...

Πρός τι η αερολογία και η έλλειψη σοβαρότητας κύριοι?
Το σκυλί που εμφανίζετε στις φωτογραφίες της ΡΕΤΑ, η οποία σήμερα δικάζεται για την παράνομη ευθανασία χιλιάδων αδέσποτων ζώων, για την ευζωϊα των οποίων εισπράτει εκατομμύρια απο τους αφελείς φιλόζωους, δεν φαντάζομαι να μήν αναγνωρίσατε ότι ήταν κάποιο ημίαιμο αδέσποτο- μπορεί και απο την Ελλάδα όπου έχουν αφανίσει το σύμπαν των αδέσποτων οι βιοπορούντες απο το εμπόριό τους αλήτες και αλήτισσες ¨Ελληνες και αλλοδαποί, και το θέτετε ως θέμα θεωρητικό πρός συζήτηση. Γιατί χάνετε το χρόνο σας με τέτοιες θεωρητικές συζητήσεις; Εδώ το πρόβλημα είναι ένα καί μόνο : Ποιος προμηθεύει όλες αυτές τις Εταιρίες με φτηνά ζώα; Που τα βρή σκουν τόσα ζώα τόσες χιλιάδες εταιρειών που θέλουν να κάνουν φτηνά τη δουλειά τους; Κόφτε το και σύντομα αν δεν θέλετε να βρήτε το μπελά σας. Γιατί ανάμεσα στους καλεσμένους σας υπάρχουν πολλοί απο τους γνωστούς εμπόρους αδέσποτων της Ελλάδας.

Ανώνυμος είπε...

Και παρεπιπτόντως, γιατί χρησιμοποείτε μικρά ονόματα; "Την εργασία ανέλαβαν η Μαρία, η Κατερίνα , η Αλεξάνδρα κλπ. Ποιός δεν λέει και γιατί, ευθαρσώς, το ονομά του αφού αναλαμβάνει, όντως, να κάνει μιά εντιμη δουλειά; Πολλες απορίες έχω θα μου πείτε. Και απορίες έχω και μεγάλη οργή που θα πρέπει να την έχει και κάθε αληθινός φιλόζωος.Το όνομά μου στη διάθεσή σας αν το θέλετε.

Γουφ είπε...

Anonimous (λυπάμαι αλλά δεν έχω κάποιο άλλο όνομα για να χρησιμοποιήσω) ευχαριστώ για την επικοινωνία.
Όπως και εσείς θα διαπιστώσατε για να μεταφέρετε την άποψή σας, έστω σ' αυτή την ιστοσελίδα, αναγκαστήκατε να συλλογιστείτε ένα κείμενο ή να γράψετε κάποιες λέξεις. Αυτό ονομάζεται επικοινωνία. Χωρίς αυτήν θα βρισκόμασταν ακόμη στα δέντρα. Αλλά η κάθε επικοινωνία για να είναι μεστή δεν μπορεί να είναι απειλητική. Δεν ξέρω αν συμφωνείτε;
Ειλικρινά δεν γνωρίζω από που αυτές οι εταιρείες βρίσκουν τα ζώα πάνω στα οποία πειραματίζονται. πολύ πιθανόν να έχετε και δίκαιο. Σίγουρα όμως δεν είναι μόνο σκυλιά. Γάτες, ινδικά χοιρίδια, ποντίκια, πίθηκοι, κουνέλια κ. ά. γίνονται θύματα της θηριωδίας τους.
Για τα μικρά ονόματα που με κατηγορείτε νομίζω πως αδικείτε την προσπάθεια που γίνεται. Η συζήτηση είναι ανοιχτή για όλους αρκεί να μην είναι εμπαθείς και υβριστικοί. Θα μπορούσατε συνεπώς να έρθετε να δείτε ποιοι είναι αυτοί. Τίποτε δεν είναι κρυφό.
Στη συζήτηση παρεμπιπτόντως υπάρχουν άνθρωποι από όλες τις τάσεις. Απλά έχουν τη γενναιοδωρία να μπορούν να συζητήσουν χωρίς να τσακώνονται, τουλάχιστον στα θέματα που δεν έχουν να κάνουν με το traffing.
Όσον αφορά την οργάνωση PETA, ειλικρινά δε γνωρίζω κάτι από αυτά που λέτε. Τη γνωρίζω κυρίως από το Internet.
Τώρα τα σχετικά που λέτε ότι θα βρω το μπελά μου τα παίρνω τουλάχιστον ως κακόγουστο αστείο. Ελπίζω ότι και 'σεις πιστεύετε ότι ένας άνθρωπος ή κάποιοι άνθρωποι μπορούν να συνομιλούν μεταξύ τους ελεύθερα είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν μεταξύ τους.
Τελειώνοντας θα ήθελα να σας παρακαλέσω να δείτε την προσπάθεια αυτή ξέχωρα από το τράφινγκ αδέσποτων. Δεν αφορά καθόλου αυτό και συνεπώς μου φάνηκε παράξενη η έντονη παρέμβασή σας

Ανώνυμος είπε...

Είναι δυνατόν τα πειράμματα να μην έχουν σχέση με το λαθρεμπόριο αδέσποτων;
Γιατί τόσος κόπος τότε με πλαστά και ελλειπή χαρτιά, μετακινήσεις σε κυνοκομεία και όχι υιοθεσίες και διαφόρων ειδών παρανομίες, γιά να χαθούν τα ίχνη των ζώων;
Anax

Ανώνυμος είπε...

που αλήθεια πάνε ζώα που καθημερινά εξαφανίζονται από κάθε περιοχή ; β και α βα...
με τι δικαίωμα ο άνθρωπος μεταβάλλει τον πλανήτη σε ένα απέραντο σφαγείο ; ...
τι 'επιστημονικότητα' είναι αυτή απ' τα κόκκαλα βγαλμένη ;...
ας αντιστρέφονταν γιά ένα λεπτό οι ρόλοι (12.000 ζώα σε πειράματα) να δούμε τι θα λέγαν οι "επιστήμονες"!...